Najczęstsze rachunkowe pomyłki

Wszyscy czasem popełniamy jakieś wpadki, przeoczenia i błędy jednak czasem ich konsekwencje mogą okazać się wyjątkowo uciążliwe. Są bowiem takie dziedziny, które lepiej pozostawić w rękach profesjonalistów, dbających o to, aby każdy szczegół zgadzał się w 100 %. Niestety wielu z nas wciąż myśli, że rachunkowość to nic skomplikowanego…

Zaskakująco często początkujący przedsiębiorcy decydują się na samodzielne prowadzenie księgowości swojej firmy. Trzeba jednak pamiętać o tym, że zarządzanie własną firmą przy równoczesnym pamiętaniu o dopełnianiu wszelkich obowiązków księgowych może skończyć się poważnymi zaniedbaniami i niedopatrzeniami. Taka nieroztropność może skończyć się grzywną lub naliczeniem odsetek za zwłokę. Oto lista najczęstszych pomyłek, jakie w tej sytuacji są popełniane.

 

W nawale obowiązków łatwo o błędy
Wiedza nabyta przez lata praktyki bywa niezbędna w prowadzeniu ewidencji. Nic dziwnego więc, że zupełny brak doświadczenia w prowadzeniu rachunkowości i nieznajomość najnowszych zmian w przepisach dotyczących podatków często sprawia, że przedsiębiorcy mają poważne problemy z właściwą ewidencją zdarzeń księgowych. Najczęstsze pomyłki dotyczą błędów merytorycznych obecnych w obliczeniach, nieuprawnione wrzucanie w koszty uzyskania niektórych wydatków oraz rozliczanie ich w niewłaściwych okresach. Poza tym równie często występują trudności z odpisami amortyzacyjnymi, z terminowym składaniem deklaracji, jak też z okresem przechowywania dowodów księgowych.

 

Rozliczenie VAT
Najczęstszym błędem popełnianym w samodzielnym prowadzeniu rachunkowości jest ten związany z rozliczaniem podatku VAT. Wielu problemów przysparza wrzucanie poniesionych wydatków w koszty uzyskania przychodu, ponieważ często zdarza się, że właściciel firmy nie wie, co może stanowić koszt podatkowy, a co nie i od czego możemy odliczyć podatek VAT. Równie często zapominamy o terminowym złożeniu deklaracji VAT oraz o zapłacie samego podatku.

 

Pomoc profesjonalistów
Jeśli prowadzisz swój biznes i nie chcesz kłopotać się ‘papierkową robotą’, która jest zdecydowanie ponad twoje siły, lepiej poradzić się specjalistów. Oczywiście jeśli jest to mała działalność gospodarcza, samodzielne prowadzenie rachunkowości nie będzie wielkim kłopotem. Kiedy jednak w grę wchodzą duże ilości dowodów księgowych i skomplikowane operacje rachunkowe, lepiej  zatrudnić księgowego bądź zlecić prowadzenie księgowości biuru rachunkowemu. Dzięki doświadczonej opiece, będziesz mógł spokojnie zająć się swoim biznesem, bez stresów związanych z terminami, rozliczeniami i ewentualnymi grzywnami.