Czy warto zatrudniać biuro rachunkowe?

Wszyscy, którzy dopiero zakładają swoją działalność gospodarczą często myślą, że prowadzenie księgowości we własnym zakresie jest łatwiejszym i tańszym wyjściem. Otóż szybko przekonują się, że jest to nie lada wyzwanie, które bez odpowiedniej wiedzy i doświadczenie może kosztować nas nie tylko wiele stresu, ale też pieniędzy.

Nie trzeba prowadzić wielkiej korporacji, aby przekonać się, że prowadzenie księgowości jest skomplikowanym i żmudnym procesem, wymagającym od nas najwyższej koncentracji. Nasze pomyłki i nieuwaga mogą w konsekwencji skończyć się wysoką grzywną lub naliczeniem niepotrzebnych odsetek. Jeśli więc nie posiadasz umiejętności i doświadczenia w prowadzeniu ewidencji, warto na wstępie rozważyć możliwość zatrudnienia wyspecjalizowanego podmiotu, jakim jest doradca podatkowy, biuro rachunkowe lub biegły rewident. Wybór ten pomoże ci przede wszystkim skupić się zupełnie na własnej działalności, bez ryzyka jakichkolwiek problemów z fiskusem.

Jak wybrać odpowiednią pomoc?

Chcąc podjąć współpracę z podmiotem zewnętrznym, najrozsądniej jest skorzystać z rekomendacji. Rada klienta, który jest zadowolony i usatysfakcjonowany z działalności swojego biura podatkowego jest wyjątkowo cenna. Dodatkowo można zasięgnąć informacji poprzez reklamy, ponieważ biura często ogłaszają się w prasie, za pośrednictwem broszur pozostawianych w urzędzie. Jednak pamiętaj, że doradcy podatkowi i biegli rewidenci mogą reklamować się w ograniczonym zakresie, o ile nie narusza to niezależności, godności i uczciwości zawodowej, zasad etyki i tajemnicy zawodowej. Unikaj więc podejrzanych i agresywnych reklam internetowych.

Na co zwrócić uwagę?

Zanim podejmiesz ostateczną decyzję odnośnie przyszłej współpracy, spytaj o pewne szczegóły, które pomogą ci wyrobić sobie zdanie o funkcjonowaniu i efektywności, twojego potencjalnego, biura podatkowego. Przede wszystkim warto zapytać o to ile ma klientów, jak długo działa, czy jest ubezpieczone od odpowiedzialności cywilnej oraz czy posiada ewentualne dodatkowe ubezpieczenie. Po tak przeprowadzonym wywiadzie, jeśli zdecydujesz się powierzyć rozliczanie podatków w ręce biura, pozostaje tylko dokonanie wpłaty podatku. Pamiętaj, że zakres współpracy z biurem może być węższy lub szerszy. Oczywiście wybór opcji, determinuje też cenę za usługi, która będzie zależeć od formy prawnej przedsiębiorcy, miejscowości, rozmiaru działalności, ilości faktur, formy opodatkowania i ewidencji oraz ilości pracowników.